Ο Ιούλιος αποκτά κινηματογραφική αίγλη, καθώς τα θερινά σινεμά Φλερύ στην Καλλιθέα και Αλεξάνδρα στο Χαλάνδρι φιλοξενούν ένα σπάνιο αφιέρωμα στον Στάνλεϊ Κιούμπρικ – έναν από τους πλέον οραματιστές και επιδραστικούς σκηνοθέτες στην ιστορία της 7ης τέχνης.
Με έξι εμβληματικές ταινίες, το αφιέρωμα ξεδιπλώνει το πολυσχιδές έργο του Αμερικανού auteur, που ανέτρεψε κανόνες και προσέγγισε κάθε κινηματογραφικό είδος με αφοπλιστική διορατικότητα και ανελέητη σάτιρα πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη.
Σινέ Φλερύ: Ιστορίες παρακμής, εξουσίας και τρέλας
2/7 – Barry Lyndon (1975)
Ένα ιστορικό δράμα με ειρωνικό βλέμμα
Μέσα από την ιστορία του Ιρλανδού Ρέντμοντ Μπάρι, που από την αφάνεια ανέρχεται στους κόλπους της ευρωπαϊκής αριστοκρατίας του 18ου αιώνα, ο Κιούμπρικ υπογράφει μια οπτικά αποστομωτική σάτιρα κοινωνικής ανόδου και ηθικής πτώσης. Με φωτογραφία που παραπέμπει σε πίνακες ζωγραφικής και αφηγηματικό ρυθμό που αποδομεί τον ηρωισμό, η ταινία θεωρείται διαμάντι του σινεμά εποχής – και αγαπημένο έργο του Μάρτιν Σκορσέζε.
9/7 – A Clockwork Orange (1971)
Η βία ως πολιτισμικό καθρέφτης
Το προκλητικό αυτό έργο ακολουθεί τον Άλεξ, έναν νεαρό με ροπή στην ωμή βία, ο οποίος υποβάλλεται σε κρατικό πρόγραμμα “επανένταξης”. Ο Κιούμπρικ παραδίδει μια οδυνηρά σαρκαστική αλληγορία για τον αυταρχισμό, την ελεύθερη βούληση και την κοινωνική υποκρισία, προκαλώντας λογοκρισίες, αντιδράσεις και τελικά… κινηματογραφική αθανασία.
16/7 – The Shining (1980)
Ο τρόμος ως εσωτερικό τοπίο
Στο πιο γνωστό ίσως φιλμ τρόμου του Κιούμπρικ, ο Τζακ Τόρανς απομονώνεται σε ένα ξενοδοχείο μαζί με την οικογένειά του, μέχρι που η λογική του αρχίζει να ραγίζει. Με μια υποβλητική σκηνοθεσία που συνδυάζει ψυχολογικό τρόμο, μεταφυσικές νύξεις και ονειρική ασάφεια, η ταινία σφραγίστηκε από την εμβληματική ερμηνεία του Τζακ Νίκολσον και παραμένει, δεκαετίες μετά, αινιγματική και ανησυχητική.
Σινέ Αλεξάνδρα: Υπαρξιακοί λαβύρινθοι και διαστημικά οράματα
7/7 – Eyes Wide Shut (1999)
Το αποχαιρετιστήριο αίνιγμα
Στην τελευταία του ταινία, ο Κιούμπρικ εξερευνά τον εσωτερικό κόσμο ενός άνδρα που, μετά από μια ειλικρινή συζήτηση με τη σύζυγό του, βυθίζεται σε έναν νυχτερινό εφιάλτη γεμάτο ερωτισμό, μυστικισμό και υπαρξιακή αποσταθεροποίηση. Έργο εξόχως πολυεπίπεδο, παραδόθηκε στους παραγωγούς λίγες μέρες πριν τον θάνατό του, γεννώντας θεωρίες για το «τελικό μοντάζ» του οραματιστή σκηνοθέτη.
14/7 – The Killing (1956)
Το γκανγκστερικό φιλμ που προηγήθηκε της εποχής του
Με μια “τέλεια” ληστεία σε ιππόδρομο στο επίκεντρο, ο Κιούμπρικ χτίζει ένα νεο-νουάρ που προκαλεί τις αφηγηματικές συμβάσεις της εποχής. Χρησιμοποιεί μη γραμμική δομή, ανατρέπει προσδοκίες και ανοίγει τον δρόμο για μελλοντικούς δημιουργούς όπως ο Ταραντίνο. Αν και εμπορικά υποτιμημένο όταν κυκλοφόρησε, σήμερα αναγνωρίζεται ως θεμέλιο του σύγχρονου εγκληματικού σινεμά.
21/7 – 2001: A Space Odyssey (1968)
Το έπος της ανθρώπινης εξέλιξης
Μια διαστημική αποστολή προς τον Δία, ένας μυστηριώδης μονόλιθος και μια τεχνητή νοημοσύνη με επικίνδυνες διαθέσεις: όλα αυτά συνθέτουν ένα έργο-ορόσημο της επιστημονικής φαντασίας. Ο Κιούμπρικ, σε συνεργασία με τον Άρθουρ Κλαρκ, προσφέρει έναν φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην τεχνολογία, τον χρόνο και το ανθρώπινο πεπρωμένο, που δεν εξηγείται – απλώς βιώνεται.
Ένα αφιέρωμα που αξίζει να ζήσεις στη μεγάλη οθόνη
Το φετινό αφιέρωμα στον Stanley Kubrick αποτελεί έναν σπάνιο φόρο τιμής σε έναν δημιουργό που επανεφηύρε το σινεμά με κάθε του ταινία. Τα θερινά Φλερύ και Αλεξάνδρα μας προσκαλούν να ανακαλύψουμε – ή να ξαναθυμηθούμε – την αυστηρότητα, την ειρωνεία και την αινιγματική δύναμη του έργου του, κάτω από τον αττικό ουρανό.