You are currently viewing “Tron” (1982): Πώς δημιουργήθηκε η κλασική ταινία –  Ένα οπτικό θαύμα της εποχής του

“Tron” (1982): Πώς δημιουργήθηκε η κλασική ταινία – Ένα οπτικό θαύμα της εποχής του

Κοινοποίησε

Το “Tron” (1982), μια από τις πιο πρωτοποριακές ταινίες της εποχής της, αποτέλεσε σταθμό στον κόσμο του κινηματογράφου, κυρίως για τη χρήση της υπολογιστικής γραφιστικής (CGI) και την τολμηρή αισθητική της. Ας δούμε πώς δημιουργήθηκε αυτή η μοναδική ταινία, αναλύοντας διάφορες πτυχές της παραγωγής της.


1. Η ιδέα και η έμπνευση

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Στίβεν Λίσμπεργκερ (Steven Lisberger) εμπνεύστηκε την ταινία από τον ανερχόμενο κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών και της τεχνολογίας υπολογιστών. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, ο Λίσμπεργκερ εντυπωσιάστηκε από τα arcade παιχνίδια όπως το Pong, και οραματίστηκε έναν κόσμο μέσα σε έναν υπολογιστή. Το όραμά του ήταν να αποτυπώσει τη ζωή μέσα σε έναν ψηφιακό κόσμο, κάτι που κανείς άλλος δεν είχε επιχειρήσει μέχρι τότε. Η λέξη “Tron” προήλθε από το “electronic” (ηλεκτρονικό) και αντικατόπτριζε τη σύνδεση ανθρώπου και μηχανής.

Filming Disney's Special Effects Cult Classic 'Tron,' 1982 - METAFLIX

TRON - Behind the scenes photo of Bruce Boxleitner | Tron, Bruce  boxleitner, Tron legacy


2. Η τεχνολογία και οι πρωτοποριακές μέθοδοι

Το Tron ήταν μία από τις πρώτες ταινίες που συνδύασαν υπολογιστικά γραφικά, animation και live-action λήψεις. Παρόλο που σήμερα οι μέθοδοι CGI θεωρούνται δεδομένες, τη δεκαετία του 1980 αυτό ήταν σχεδόν άγνωστο.

Υπολογιστική Γραφιστική (CGI)

  • Περίπου 15-20 λεπτά της ταινίας περιλαμβάνουν καθαρά CGI, αριθμός ρεκόρ για την εποχή.
  • Οι εικόνες δημιουργήθηκαν από εταιρείες όπως οι Information International Inc. (Triple-I), Digital Effects, και Mathematical Applications Group Inc. (MAGI).
  • Οι υπολογιστές της εποχής μπορούσαν να αποδώσουν μόνο βασικές γεωμετρικές μορφές, κάτι που οδήγησε στη χαρακτηριστική «ψηφιακή» εμφάνιση του Tron.
  • Οι γραφικές αλληλουχίες δημιουργήθηκαν μέσω προγραμματισμού κώδικα, χωρίς τη χρήση τρισδιάστατων μοντέλων όπως γίνεται σήμερα.

Ροτοσκόπηση και Φωτογραφικές Τεχνικές

  • Το Tron συνδύασε CGI με τη ροτοσκόπηση, μια μέθοδο που περιλαμβάνει το σχεδιασμό καρέ-καρέ πάνω από ζωντανές σκηνές.
  • Οι ηθοποιοί φορούσαν μαύρα κοστούμια με φωτεινές λεπτομέρειες, τα οποία φωτίστηκαν και ενισχύθηκαν στο post-production.
  • Τα εφέ των φωτισμένων στολών επεξεργάστηκαν με μια επίπονη φωτογραφική διαδικασία, όπου κάθε καρέ αναλύθηκε και χρωματίστηκε χειροκίνητα.

Ο Πρωτοπόρος Σχεδιασμός

Ο σχεδιασμός του Tron δημιουργήθηκε με τη βοήθεια του Σίντ Μιντ (Syd Mead), του γνωστού σχεδιαστή που συμμετείχε και στο Blade Runner. Ο Μιντ ήταν υπεύθυνος για τα οχήματα και τα περιβάλλοντα, ενώ ο Μόεμπιους (Moebius), θρυλικός κομίστας, έπαιξε ρόλο στο σχεδιασμό των κοστουμιών.

Tron, cómo se hizo y fotos de rodaje de la mítica película de Disney

TRON (1982) – Gli effetti speciali del cult movie visti attraverso le  interviste a Harrison Ellenshaw e Chris Casady – Front Effects – VFX  curiosities and Making of


3. Η σκηνοθεσία και τα γυρίσματα

Η παραγωγή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των τεχνολογικών περιορισμών.

Live-Action Γυρίσματα

  • Οι σκηνές με τους ηθοποιούς γυρίστηκαν σε ασπρόμαυρο φιλμ, σε ειδικά διαμορφωμένα σκηνικά.
  • Οι φωτισμοί και τα ειδικά φίλτρα ενίσχυαν το «ψηφιακό» αποτέλεσμα της ταινίας.
  • Τα περισσότερα σκηνικά ήταν αφηρημένα ή αντικαταστάθηκαν πλήρως με CGI.

Δυσκολίες στη Σκηνοθεσία

  • Ο Στίβεν Λίσμπεργκερ και η ομάδα του αντιμετώπισαν πολλές τεχνικές προκλήσεις. Ο ίδιος δήλωσε ότι το Tron ήταν σαν να προσπαθείς να γυρίσεις ταινία “στο διάστημα” χωρίς να ξέρεις πώς να χρησιμοποιήσεις τα εργαλεία.
  • Η παραγωγή απαιτούσε ακραία ακρίβεια, καθώς η χρήση CGI έπρεπε να συνδυαστεί άψογα με το υλικό από τα γυρίσματα.

4. Το καλλιτεχνικό όραμα

Το Tron ξεχώρισε για την αφαιρετική του αισθητική, που συνδύαζε στοιχεία cyberpunk, γεωμετρική αρμονία και φουτουριστικό στυλ.

Τα Φωτισμένα Στοιχεία

Τα κοστούμια των ηθοποιών επεξεργάστηκαν για να φαίνονται σαν να εκπέμπουν φως. Αυτό το εφέ απαιτούσε την επεξεργασία πάνω από 100.000 καρέ φιλμ.

Ο Κόσμος του Παιχνιδιού

Η δημιουργία του κόσμου της ταινίας στηρίχτηκε στη φιλοσοφία των βιντεοπαιχνιδιών και των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ο ψηφιακός κόσμος ήταν γεμάτος γεωμετρικές δομές, έντονα χρώματα και αφαιρετικά σχέδια.

On The Set Pic: 'TRON' - befores & afters


5. Η μουσική

Η μουσική του Tron γράφτηκε από τον Γουέντι Κάρλος (Wendy Carlos), έναν πρωτοποριακό συνθέτη που είχε χρησιμοποιήσει synthesizers σε προηγούμενες δουλειές του (π.χ. A Clockwork Orange).

  • Το soundtrack συνδύαζε παραδοσιακά ορχηστρικά στοιχεία με ηλεκτρονική μουσική.
  • Η μουσική έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη του φουτουριστικού κόσμου της ταινίας.

6. Υποδοχή και κληρονομιά

Παρόλο που το Tron δεν ήταν μεγάλη εμπορική επιτυχία κατά την κυκλοφορία του, αναγνωρίστηκε αργότερα ως μία από τις πιο σημαντικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.

  • Απέσπασε υποψηφιότητες για Όσκαρ, αλλά αποκλείστηκε από την κατηγορία των ειδικών εφέ, καθώς οι υπεύθυνοι θεώρησαν τη χρήση CGI “απάτη”.
  • Με τα χρόνια, έγινε cult classic και άνοιξε το δρόμο για τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών σε ταινίες όπως το Jurassic Park και το The Matrix.

Test Tron (1982 - Restauration 2011) - Les Numériques


7. Συμπέρασμα

Το Tron (1982) είναι ένα διαχρονικό έργο τέχνης που ξεπέρασε τις τεχνολογικές προκλήσεις της εποχής του. Παρά τα εμπόδια, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στον κόσμο του κινηματογράφου, εισάγοντας το κοινό σε έναν κόσμο όπου η φαντασία συναντά την τεχνολογία.


Κοινοποίησε